فروشگاه اینترنتی

روانشناسی رنگ در دکوراسیون

روانشناسی رنگها

تاریخ:     نویسنده: علی افشاری    تعداد بازدید: 4947

روانشناسی رنگ در دکوراسیون

 

 

با وجودی که اثر رنگها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق میکند امابرخی از تاثیرات رنگها دارای معنی یگانه ای در سراسر جهان هستند ، رنگهایی که در طیف رنگها در ناحیه قرمز قرار دارند . به عنوان مثال رنگهای گرم شناخته می شوند که این دامنه اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است ... 

  رنگهایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند رنگ های سرد نامیده می شوند و شامل آبی ، ارغوانی و سبزهستند .      

این رنگها معمولآ آرامش بخشند اما گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی تفاوتی را به ذهن آورند

 

روانشناسی رنگها به عنوان روش درمان
 

در این روش :
از رنگ قرمز : برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده میشود
از رنگ زرد : برای تحریک اعصاب .   
از رنگ نارنجی : برای بالا بردن سطح انرژی
از رنگ آبی : برای کاهش درد و تسکین بیمار
از رنگ نیلی : برای تسکین ناراحتی های پوستی

 

رنگ سیاه         
 

 سیاه معمولآ به عنوان نماد ترس مورد استفاده قرار می گیرد .  رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد، این رنگ همچنین نشانگر غمگینی و رسمی بودن است . رنگ سیاه معمولآ به دلیل لاغر  نشان دادن در نمایش های مد مورد استفاده قرار می گیرد .مشکی نیز مانند سفید رنگ کمکی بی نظیری است

 

رنگ سفید         
 

نماد معصومیت و پاکی است 
معمولآ نشانگر سرما ، پاکیزگی و آرامش است .
اتاقی که کاملآ به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است 
جادار و بزرگ به نظر آید اما خالی و سرد است

 

رنگ آبی         
 

رنگ آبی احساس آرامش را به ذهن می آورد و معمولآ نشانگر صلح ، امنیت ونظم است .    معمولآبرای  دکور دفاترمورد استفاده قرارمی گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است
که افراد در اتاقهای آبی کارآیی بیشتری دارند .
رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگها ست اما یکی از رنگهایی  است که کمترین
اشتها را بر می انگیزد
همچنین می تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد

 

رنگ سبز          
 

 سبز رنگ سردی است  که نماد طبیعت است .
 نشانگر آرامش ، خوشبختی ، سلامتی و حسادت است .
پژوهشگران دریافته اند که رنگ سبز می تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد.
برخی از دانش آموزان و دانشجویان با قرار دادن یک برگه شفاف سبزرنگ بر روی صفحه کتاب ، می توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حد معمول بخوانند و درک کنند . از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می شود .باعث کاهش استرس میشود ، کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می کنند کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می شوند .  

 

رنگ زرد         
 

 زرد رنگی گرم وشاد است
به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می کند بیشتر از بقیه رنگها چشم را خسته می کند
رنگ زرد می تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد ، با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می شود اما بیشتر مردم در اتاق های زرد رنگ ، هیجانشان را از دست می دهند و بچه ها نیز در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه میکنند .                              
رنگ زرد باعث افزایش سوخت وساز بدن انسان می گردد
چون رنگ زرد از بقیه رنگها زودتر دیده می شود ، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد

 

رنگ ارغوانی         
 

 نماد وفاداری و ثروت است
رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است

 

رنگ قهوه ای         

 
رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان پذیری است
همچنین می تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد
قهوه ای حس گرما ، محبت ، آسایش و امنیت را به ذهن می آورد

 

رنگ نارنجی         

 

نارنجی ، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر       
گرفته می شود
احساس هیجان ، گرما و شور و اشتیاق را به ذهن می آ ورد
رنگ نارنجی ، معمولآ برای جلب توجه مورد استفاده قرار میگیرد

 

رنگ قرمز         
 

رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است
نشانگر عشق ، حرارت و صمیمیت است
به وجود آورنده احساس شور و هیجان است
تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت   است

 

رنگ صورتی         
 

 در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولآ نشانگر عشق است .                                
رنگ صورتی اثر آرام بخشی دارد ، در ورزشگاهها معمولآ رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می کنن تا بازیکنان آن ها کم انرژی و منفعل شوند . 

 

*دکوراسیون رنگها *
 

 برای داشتن یک اتاق رنگین ، لازم است با روانشناسی رنگها و تاثیر متقابل رنگ ها بر یکدیگر آشنا باشید . چرخه رنگ کمک می کند که در رنگ آمیزی اتاق تان ، از به کار بردن رنگهای ناسازگار و نامطبوع در کنار هم بپرهیزید .                                           

       

*سلیقه خود را ارزیابی کنید *
 

برای ارزیابی سلیقه واقعی ،شما می توانید به کمد لباستان نگاهی بیندازید ، اگر لباسهای کمد شما از رنگ بژ ، قهوه ای ، کرم و سیاه و سفید است و سایر رنگهای خنثی و ملایم در فکر استفاده از رنگهای زنده در فضای منزلتان نباشید چون خیلی زود از آنها خسته میشوید اما اگر در میان لباسهایتان رنگهای قرمز ، نارنجی و بنفش زیادی به چشم می خورد احتمالآ از وجود فضایی شاد در منزلتان لذت می برید .پس از آنکه از تمایل و علاقه خود نسبت به این پالت رنگی مطمئن شدید، نوبت به انتخاب رنگهای خاصی می رسد که در این گروه می پسندید .باید در نظر داشته باشید که این یک کاناپه قرمز یا یک قفسه سبز در گوشه ای از اتاق نیست بلکه احاطه شدن در فضایی آکنده از رنگهای زنده و شاد در کلیه جوانب یک اتاق است. فضاهایی که با رنگ های زنده آراسته می شوند نیاز به نور فراوان دارند ،به ویژه نور طبیعی . در شب نیز نور چراغ های هالوژن برای چنین فضاهایی مناسب تر است . ممکن است تصور کنید که پالت رنگهای زنده فقط برای اتاقهای بزرگ مناسب است در این صورت در اشتباه هستید .یک اتاق کوچک نیز می تواند با رنگهای زنده از نمایی ویژه برخوردار شود .رنگهای زنده گرم جذاب ترین رنگها دراین گروه هستند

 

*با رنگهای زنده بیشتر آشنا شویم *
 

رنگ های زنده همواره رنگ های دوست داشتنی  هستند .                                                                                       
این رنگها به نحوی اغراق آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی مانند.                                
رنگ های زنده ای که انرژی و هیجان در فضا می پراکنند و برای افرادی که دوست دارند هر روز صبح در فضایی پر انرژی و سرزنده چشم بگشایند و روزشان را با هیجان و سرزندگی آغاز کنند ایده ال است .                                                          
از آنجایی که اغلب ما بیشتر با رنگ های خاموش و خنثی در محیط زندگی ما نوس هستیم به کارگیری این رنگها نیازمند جسارت است . اما چنانچه این رنگها را در ترکیبی مناسب به کار گیرید این جسارت بی پاداش نخواهد ماند و نتیجه فضایی درخشان ، زیبا و فوق العاده جذاب خواهد بود.پیش از انتخاب چنین فضای رنگی برای منزلتان به سلیقه خود نیز توجه داشته باشید زیرا برای بسیاری از مردم زندگی در چنین فضای رنگینی به مدت طولانی ممکن است آزاردهنده باشد

 

*نمونه هایی از رنگهای گرم *
 

سرخابی ، نارنجی تند و زرد درخشان از گرم ترین رنگهای این پالت  رنگی هستند که در کنار یکدیگر یا هر یک به تنهایی همراه با سیاه چنان پر انرژی هستند که احساس واقعی از هیجان را در بیننده زنده می کنند .جالب است بدانید این رنگها حتی رنگ سیاه را نیز تحت الشعاع قرار میدهند . این رنگهای گرم و تند در کنار سفید خالص نیز جذاب و زیبا خواهند بود و حس پاکی و طراوت را به بیننده القا می دهند . در حالی که کمی رنگ طلایی جذابیت این ترکیب را دو چندان خواهد کرد .به کار گیری تزیینات طلایی و نقره ای فلزی به جذابیت منزل می افزاید

 

*چرخه رنگ

 

استفاده از چرخه رنگ ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب بارنگ مورد نظر ماست .                                            
چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز ،زرد وآبی در آن رنگ های اولیه و  رنگ های میان آنها  به عنوان رنگهای ثانویه شناخته می شوند . هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگهای هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند .
استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه بدرستی ودر اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود .

 

*شش قانون در دکوراسیون:
 

 رابرت فراست شاعر آمریکایی معتقد است خانه همان جایی است که وقتی قرار است به آن برگردیم همه اجزایش آدم را به سمت خودش می کشد .

این چند قدم را بردارید تا به یک دکوراسیون مطلوب ودر عین حال شخصی دست پیدا کنید.

1 – از نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ اجتناب کنید با این کار هم از ارزش هنری کم می شود هم دیوار خانه کوچک به نظر می رسد .  

2- اگر می خواهید که دیوارهای اتاق تان مرتفع به نظر بیایند ، از چندین تابلوی عمودی در کنار هم استفاده کنید.اگر دوست دارید دیوارهای اتاقتان پهن و طولانی به نظر آید، چندین تابلوی افقی را در کنار هم قرار دهید.

3- قبل از انجام رنگ آمیزی نهایی از علاقه تان به رنگ مورد نظر مطمئن شوید .شاید بد نباشد که آن را در جای کوچکی امتحان کنید و زمانی که از شدت روشنی ، تیرگی رنگ اطمینان حاصل کردیدآن را برای کل دیوارها به کار ببرید.

4- نورها میتوانند بر روی رنگها تاثیر بگذارند.برای مثال : نورهای زرد مقداری گرما و زردی به رنگ اضافه میکنند در مقابل نورهای سفید باعث اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگ ها می شوند.

5- استفاده از تابلوی نقاشی به هماهنگی وزیبایی خانه بسیار کمک می کند ولی به هنگام نصب این تابلوها باید در نظر داشته باشید که در ارتفاعی بالاتر و یا پائینتر از حد تعریف شده قرار نگیرند.حد تعریف شده نصب تابلوها در حقیقت همان میانگین قد افراد بزرگسال خانواده است .یعنی در فاصله ای مابین 158 تا 170 سانتی متر از کف زمین .

6- اگر می خواهید اتاق ها بزرگتر از حد واقعی به نظر برسند از رنگهای روشن استفاده کنید برعکس اگر فضای وسیعی در اختیار دارید و می خواهید کوچکتر به نظر برسد رنگ های تیره به کار ببرید.