فروشگاه اینترنتی

عملکرد انواع قرنیز

عملکرد انواع قرنیز

تاریخ:     نویسنده: علی افشاری    تعداد بازدید: 12916

آشنا شدن با قرنیز پی وی سی "کلیک کنید"

قرنیز چیست؟ 

قرنیز نوﺍری ﺍز سنگ،  چوب، پلاستیک،  بتن  یا سیمان بوده که در پایین دیوار و در امتداد ﺁن نصب می‌شود.  قرنیز عموماً نسبت به دیوار برجسته بوده و مهمترین وظیفه آن  محافظت ﺍز نازک کاری دیوﺍر در برﺍبر صدمات ناشی ﺍز برخورد وسایل  و جلوگیری از نفوذ مستقیم رطوبت و آب از کف به دیوﺍر می‌باشد.
 
از جدیدترین انوع قرنیز، قرنیز پلاستیکی بوده که در واقع  ﺷﺎﺧﻪ ﭘﺮﻭﻓﻴﻞ ﻫﺎیی ﻫﺴﺘﻨﺪﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻻﻳﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﻼﺳﺘﻴﮑﻲ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑا خاصیت ﺁﺏ ﺑﻨﺪی (seal) ﻧﻤﻮﺩﻥ و تنوع در رنگ و طرح بیشتر بکار میروند. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﻧﻴﺰ ﻫﺎ ﺑﺮﺍی ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻫﺎ ﻳﺎ ﺑﺮﺍی ﺗﺰﺋﻴﻦ ﻭ ﻧﻤﺎی ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻫﺎ بر ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺍی ﺩﻭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی زیر ﺍﺳﺖ.
ﺍﻟﻒ.ﻗﺮﻧﻴﺰ  ﺻﻔﺤﺎﺕ ﮐﺎﺑﻴﻨﺖ
ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻫﻤﺨﻮﺍنی ﺭﻧﮓ ﻭ ﻃﺮﺡ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﮐﺎﺑﻴﻨﺖ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﻣﺪﻝ ﻗﺮﻧﻴﺰﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺫﻭﻕ ﻃﺮﺍﺣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.
.ﻗﺮﻧﻴﺰ  ﺩﻳﻮﺍﺭی
ﻗﺮﻧﻴﺰ ﻫﺎی ﺩﻳﻮﺍﺭی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻭﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻭﺯﻥ آنها ﺳﺒﮏ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺭﺍﺣﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻧﺼﺐ میباشند.  ﻃﺮﺡ ﻫﺎی ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﺭﻭﮐﺶ ﻫﺎی ﺭﻧﮕﻲ ﺑﺎ ﺗﻨﻮﻉ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩی ﺑﻪ ﺍﻳنگوﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍی ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ میگیرند. ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮلات ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺗﻘﺴﻴﻢ  ﻣﻲ شوند.
 
ﺍﻟﻒ: ﻗﺮﻧﻴﺰ ﻫﺎی PVC   
: ﻗﺮﻧﻴﺰ ﻫﺎی MDF  
اﺳﺘﻔﺎﺩﻩﺍﺯ ﻗﺮﻧﻴﺰ ﻫﺎی پلاستیکی ﺑﺎ ﺭﻧﮓ ﻫﺎی ﺑﺪﻳﻊ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭی ﻣﺪﺭﻥ ﺟﺎی قرنیزهای سنگی را گرفته است.
 

ﻣﺰﺍﻳﺎ :

1-  ﻗﻴﻤﺖ ارزان ﺗﺮ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ و با پرت کمتر.

2-  امکان ﻧﺼﺐ ﺳﺮﻳﻊ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻔﻴﺪﮐﺎﺭی ﮐﺎﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ.

3-  ﻗﺎﺑلیت ﺷﺴﺘﺸﻮی آسان ﻭ احیاناً ﺗﻌﻮﻳﺾ ارزان ﺩﺭ هر زمان دلخواه.

قرنیز سنگی :

در قدیم به دلیل شناخته نشدن قرنیز های pvc (پلی استایرن)  از نوع سنگی آن استفاده می کردند .وزن آنها نسبت به قرنیز pvc (که پر طرفدار ترین نوع قرنیز است) سنگین و گران تر است.در صورت استفاده کردن از کفپوش پارکت باید قرنیز سنگی کاملا برداشته شود.

قرنیز سرامیکی :

قرنیز سرامیکی همانند سنگی از کم طرفدار ترین نوع قرنیز می باشد که امروزه دیگر از قرنیز سرامیکی و قرنیز سنگی استفاده نمی شود وسنگین و گران بودن از معایب آن می باشد.

 

 قرنیز ام دی اف (MDF):

از مواد پلاستیکی مثل پلی استر و کامپوزیت و یا pvc  ساخته می شود و روی آنها با انواع روکش های ضد خش پوشانده می شود تا از مقاومت بالائی برخوردار باشند.از نوع معروف این نوع  قرنیزمی توان به قرنیز mdf با روکش pvc اشاره کرد.

 

کاربرد قرنیز چیست و چرا باید از قرنیز استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال دو بخش دارد، اولین بخش مربوط به افرادی است که قصد دارند کف منزل و یا محل کارشان را لمینیت یا کفپوش کنند، در پاسخ به گروه اول باید گفت که پس از اجرای لمینیت دور تا دور کار، لمینیت ها از دیوار فاصله داشته و این فاصله را نصاب به عنوان درز انبساط در نظر میگیرد که اگر فضای مورد نظر گرم شد و لمینیت ها منبسط شدند، در اثر انبساط حاصله، به دیوار نچسبند و جای بازی داشته باشند. حال اگر چنین فضایی که در حدود یک سانتیمتر باز است را به حال خود رها کنیم، علاوه بر ظاهر بسیار زشتی که پیدا میکند، محلی برای جمع شدن گرد و غبار خواهد شد. از این رو قرنیز می تواند درز انبساط لمینیت را بپوشاند، و نکته مهم اینجاست که  درصد قابل توجهی از زیبایی و جلوه فضایی که لمینیت شده است، پس از نصب قرنیز نمایان می شود و جلب توجه می کند

اگر کف منزل یا محل کار، سنگ یا سرامیک یا موکت و یا هر چیزی به جز لمینیت است  گرچه الزام چندانی به نصب قرنیز نیست اما از نظر فنی، اگر فضایی قرنیز نداشته باشد، در صورتی که در همان فضای ساده قرنیز نصب کنید خواهید دید که تا چه اندازه زیباتر و شکیل تر جلوه می کند.  از نظر معماری اگر دیوار و کف، توسط یک جدا کننده از یکدیگر جدا شوند، بسیار زیباتر خواهد بود و همچنین از نظر عمرانی ، خرابی انتهای دیوار و  خرابی گوشه های کف که مربوط به گچ کاری و نقاشی و بنایی می باشند، پس از نصب قرنیز پوشانده خواهد شد.